Логотип персонального сайта М.Жарких
Лист на сайт
Версія для друку
Стрічка новин (RSS)
Історія / Монографії / Введенський синодик / Текст / Розділи 16 – 31

Введенський синодик

Текст

Розділи 16 – 31

Микола Жарких

Далі у Введенському синодику йде досить велика група князівських родів (с. 21 – 31). Виявилось, що значна частина цих записів запозичена з Печерського синодика 1483 – 1530 рр. (саме тому мені довелось написати цілу монографію про Печерський синодик; посилання на його записи буду давати у вигляді ПС розділ-[блок]-запис, наприклад, ПС 9-2, ПС 90-1-1. Також раджу звертати увагу на кольорове тло записів. Коментарі, подані в роботі про ПС, тут не повторюються). Концентрація усіх князів в одній послідовності зроблена писарем ВС свідомо і систематично. Після останнього князівського роду (Курцевичів) записано заголовок «Роди православних і благочестивих їх милостей панів шляхти, синів церкви східної». Тобто шляхтичів свідомо поставлено після князів.

16. Рід великих князів Литовських. Пом’яни Господи

ПС, розділ 9 ВС (с. 21)
Князя великого Володимира, нареченого у святому хрещенні Василя
16-1 Князя великого Ольгерда, нареченого у святому хрещенні Димитрія Князя великого Ольгерда, нареченого у святому хрещенні Димитрія
Князя великого Вітовта, нареченого у святому хрещенні Олександра [запис був вишкрябаний]
16-2 Великого князя Семена Великого князя Семена
16-3 Великого князя Данила Великого князя Данила
16-4 Великого князя Іоана Великого князя Іоана
16-5 Великого князя Димитрія Великого князя Димитрія
16-6 Великого князя Василя Великого князя Василя
Великого князя Василя (ПС 9-9)
16-7 Великого князя Семена Великого князя Семена
16-8 Великого князя Федора Великого князя Федора
16-9 Великого князя Іоана Великого князя Іоана
16-10 Великого князя Семена Великого князя Семена
16-11 Великого князя Олександра Великого князя Олександра
16-12 Великого князя Димитрія Великого князя Димитрія
16-13 Великого князя Скиргайла, нареченого у святому хрещенні Іоана Великого князя Скиргайла, нареченого у святому хрещенні Іоана

Залежність ВС від ПС тут цілком очевидна; князь Володимир (ПС 9-1) був згаданий вище (11-1). Василя (ПС 9-9) укладач прийняв, мабуть, за подвоєння попереднього запису (і можливо, мав у цьому слушність). У ВС пропущено ім’я католика Вітовта.

Класи вірогідності, нагадую, проставлені за результатами моєї студії ПС.

17. В літо 6907 [1399] побиті від татар на ріці Ворсклі, з Витолтом, великим князем. Пом’яни Господи

Ім’я
17-1 Князя Андрія Ольгердовича Полоцького
17-2 Брата його князя Дмитра Брянського
17-3 Князя Івана Дмитровича
17-4 Князя Андрія, пасинка князя Дмитрова
17-5 Князя Івана Борисовича Київського
17-6 Князя Гліба Святославича Смоленського
17-7 Князя Гліба Коріатовича
17-8 і брата його князя Семена
17-9 Князя Михайла Підберезького
17-10 брата його князя Дмитра
17-11 Князя Федора Патрикійовича Більського

Цей перелік відомий у багатьох літописах, які я розглянув в окремій роботу. Найголовніша особливість ВС – іменування Федора Патрикійовича Більським, тоді як в давніших списках він типово зветься Волинським. Ми маємо нині тільки один літопис, котрий дає нам всі особливості переліку ВС – це Лит5Л (літопис Рачинського [ПСРЛ, 1980 г., т. 35, с. 161, 229, 208]); додатковою особливістю ВС є пропуск останнього імені – Спитка Краківського (мабуть, як католика).

На зв’язок ВС з літописом Рачинського цілком слушно вказав О. Кузьмук [Лаврський альманах, 2007 р., т. 18, с. 7 – вступна стаття до ВС]. Цей літопис, за моїми спостереженнями, переписано наприкінці 16 ст. Для цього переліку ми не проставляємо класи достовірності, тому що він повністю залежить від іншого джерела.

Ясна річ, що цей пізній і сильно зіпсований перелік не має ніякого значення для історії (як джерело для битви на Ворсклі), але має певне значення для історіографії (з’ясування кола історичних уявлень укладача ВС).

Вставивши перелік загиблих на Ворсклі, ВС повертається до тексту ПС.

18. Рід великих князів Слуцьких

ПС (розділи 9, 10) ВС (с. 21 – 22)
18-1 Великого князя Володимира Київського Великого князя Володимира Київського
18-2 і сина його князя Олександра Київського, нареченого во іноках Олексій Князя Олександра Київського, нареченого во іноках Олексій
18-3 і сина його князя Симеона Київського Князя Симеона Київського
18-4 Князя Василя (ПС 9-20) Князя Василя
18-5 Князя Іоана Князя Іоана
18-6 Князя Андрія Князя Андрія
18-7 Князя Іоана Князя Іоана
18-8 Князя Гліба Князя Гліба
18-9 Князя Ольгимонта, нареченого у святому хрещенні Михаїла, а во іноках Єфимія Князя Ольгимонта, нареченого у святому хрещенні Михаїла, а во іноках Єфимія
18-10 Князя Ольгимонтовича Іоана Князя Іоана Ольгимонтовича
18-11 і сина його князя Андрія і сина його князя Андрія
18-12 Князя Семена Івановича Князя Семена Івановича
18-13 Князя Семена (ПС 9-29) Князя Семена
18-14 і сина його князя Юрія і сина його князя Юрія
18-15 і сина його князя Василя і сина його князя Василя
18-16 Князя Іоана Князя Іоана
18-17 Князя Данила Князя Данила
18-18 Князя Гліба Князя Гліба
18-19 Князя Андрія Князя Андрія
18-20 Князя Семена (ПС 9-36) Князя Семена
18-21 Князя Димитрія Князя Димитрія
18-22 Князя Давида Князя Давида
18-23 Князя Димитрія Князя Димитрія
18-24 Князя Володимира Князя Володимира
18-25 Князя Андрія Князя Андрія
18-26 Князя Василя Князя Василя
18-27 Князя Іоана Князя Іоана
18-28 Князя Михайла Князя Михайла
18-29 Князя Федора Князя Федора
18-30 Князя Романа Князя Романа
18-31 Князя Семена (ПС 9-47) Князя Семена
18-32 Князя Василя Князя Василя
18-33 Князя Іоана Князя Іоана
18-34 Князя Семена Князя Семена
Ко[не]ц. Акилу
Рід княгині Ульяни Юр’євої (ПС, розділ 10)
Великого князя Володимира Київського (ПС 10-1) [⇑ 18-1]
Князя Олександра (ПС 10-2) [⇑ 18-2]
Князя Симеона (ПС 10-3) [⇑ 18-3]
Пом’яни, Господи, убитих Убитих князів
18-35 Князя Михайла Олександровича (ПС 10-4) Михайла Олександровича
18-36 Князя Івана Юрійовича (ПС 10-5) Князя Івана Юрійовича
далі розділ «Рід княгині Ульяни» продовжується далі «Рід Слуцьких» відходить від ПС:
18-37 ПС 10-13 (?) Князя Юрія
18-38 ПС 10-25 (?) Князя Федора
18-39 ПС 11-3-1 Князя Семена
18-40 ПС 11-3-3 Князя Федора
18-41 ПС 11-3-4 Князя Стефана
18-42 ПС 11-3-6 Князя Федора
18-43 ПС 11-3-8 Князя Димитрія
18-44 ПС 11-3-12 Князя Федота
18-45 ПС 11-3-13 Князя Василя
18-46 ПС 11-3-14 Князя Іоана
18-47 Князя Семена
18-48 ПС 12-2-1 Князя Димитрія
18-49 ПС 12-2-3 Князя Михайла
18-50 ПС 12-2-4 Князя Іоана
18-51 ПС 12-2-6 Князя Іоакима
18-52 ПС 12-2-7 Князя Макарія
18-53 Князя Іоана
18-54 ПС 7-2-1 Князя Патрикія
18-55 ПС 7-2-3 Князя Андрія

Залежність цього переліку у ВС від ПС цілком очевидна: після вставки переліку загиблих на Ворсклі укладач ВС повернувся до тієї точки ПС, на якій був скінчив – вставив заголовок «Рід князів Слуцьких» і переписав цей розділ ПС (по моїй нумерації – 9-й) до кінця, проминувши тільки стороннього Акилу (це – перший блок 18-го розділу). Далі він переписав два імені (18-35 – 18-46) із наступного розділа ПС (по моїй нумерації – 10-го) – «Роду княгині Ульяни» (це – 2-й блок 18-го розділу). Перші три імені з ПС 10 пропущені свідомо, оскільки вони вже вписані в цьому розділі як 18-1 – 18-3.

А що можна сказати про імена 18-37 – 18-55? Елементарно, Ватсон! (ну, ясна річ, для того, хто перегриз Печерський синодик від першого імені до останнього, 14577-го).

3-й блок: імена 18-39 – 18-46 є чітким послідовним запозиченням з блоку ПС 11-3, тільки пропущено імена княгинь та трьох князів (ПС 11-3-9 – 11-3-11). Княгинь укладач ПС пропускав свідомо, скоро побачимо ще і ще приклади, а пропуск трьох імен князів може бути гаплографією, помилкою писаря: після Дмитра (ПС 11-3-8) він механічно перескочив до іншого Дмитра (ПС 11-3-11). Рідкісне ім’я князя Федота не допускає ніяких сумнівів щодо джерела запозичення.

4-й блок: імена 18-48 – 18-52 є так само чітким послідовним запозиченням з блоку ПС 12-2, знову з пропуском княгинь. Паки рідкісні імена князя Іоакима, князя Макарія не допускають ніяких сумнівів щодо джерела запозичення.

5-й блок: імена 18-54 – 18-55 запозичені з блоку ПС 7-2, з пропуском княгинь. І тут є рідкісне ім’я князя Патрикія, котре виключає сумніви щодо джерела.

Отже, на прикладі цього розділу можна сформулювати три принципи роботи укладача ВС зі своїм джерелом (ПС):

1, джерело проглядалось послідовно з метою відфільтрувати князівські імена;

2, при цьому не зверталось уваги на приналежність імен до якогось розділу ПС;

3, при цьому пропускались імена княгинь.

Отже, коли при написанні ПС не подбали про віднесення блоків князівських імен (ПС 7-2, 11-3, 12-2) до якихось родів, то тим менше мав змогу це зробити автор ВС. Він підшив їх до князів Слуцьких, але не мав жодного поняття – хто вони такі. І на таке ставлення укладача синодику до свого матеріалу мусить зважати сучасні дослідники: не можна вимагати історичної та генеалогічної докладності від автора такого тексту, котрому ходило тільки про імена.

19. Рід князя Михайла Івановича
Деревенського (с. 22)

(1) Князя Дмитра, князя Іоана – відповідають ПС 8-1, 8-2.

(2) Князя Михайла (мабуть, згаданий в заголовку розділу), князя Іоана (ПС 10-27), князя Василя (ПС 10-29), князя Іоана (ПС 10-31), князя Юрія (ПС 10-32), князя Олександра (ПС 10-33), князя Гліба (ПС 10-34), князя Григорія (ПС 10-35), князя Семена (ПС 10-36).

В другому блоці маємо запозичення з кінця 10-го розділу ПС. Важливо, що імена йдуть саме в тій послідовності, як у ПС, з пропуском княгинь. Кожне ім’я само по собі ніякої рідкості не становить, але їх послідовність – річ унікальна. В ПС ці імена підшиті в кінець розділу «Рід княгині Ульяни Юр’євої», але вони не належать до її роду, так само як і не належать до роду Деревенських.

20. Рід князя Дмитра Одинцевича (с. 22)

Перші 11 імен повністю збігаються з іменами ПС 16-1 – 16-11. Далі, як ми звикли, пропущено княгинь і нетитуловане ім’я, після якого бачимо князя Романа (ПС 16-20).

Після цього укладач ПС пропустив масу нетитулованих імен і виписав наступні за текстом ПС князівські імена: князя Дмитра (ПС 19-2-1), князя Романа (ПС 19-23), князя Андрія (ПС 19-4-1), пропускаючи, своїм звичаєм, княгинь.

Звичайно, справжніх Одинцевичів від цього не побільшало.

21. Рід княгині Феодосії Буйницької (с. 22)

Назва розділу відповідає 20-у розділу ПС. Перші 26 імен у ВС повністю співпадають з іменами ПС (за звичним для нас пропуском княгинь).

Далі бачимо імена князя Льва (ПС 29-2), князя Іоана (ПС 29-1), князя Іоана (ПС 29-3) – це трохи перкомпонований ряд князівських імен з 29-го розділу ПС (Рід князя Льва Буйницького).

Таким чином, укладач ВС об’єднав два записи одного роду в один розділ. На цей прийом компоновки, з яким ми досі не зустрічались, також треба звертати увагу.

22. Рід князя Івана Семеновича Кобринського (с. 22)

Назва розділу відповідає 23-у розділу ПС. Тут акуратно переписано всі 24 імені князів з ПС, з відкиданням княгинь, князівен і нетитулованих осіб.

23. Рід князів Корецьких (с. 22 – 23)

Назва розділу відповідає 24-у розділу ПС. Тут акуратно переписано всі 23 імені князів з ПС, з відкиданням княгинь, князівен і нетитулованих осіб; відкинуто також одне ім’я, приписане в ПС на полі. Останніх два імені – князя Євфимія (ПС 101-2), князя Гліба (ПС 101-3) – узято із 101-го розділу ПС (Кня[гиню] і князя Корецьких). Знову бачимо об’єднання у ВС двох розділів ПС під шапкою одного роду.

24. Рід князя Івана Трубецького (с. 23)

Назва розділу відповідає 25-у розділу ПС. Тут акуратно переписано всі 4 імені князів з ПС, з відкиданням княгинь, князівен і нетитулованих осіб.

Другий блок (елементарно, Ватсон!) запозичено з 91-го розділу ПС: князя Григорія (ПС 91-3-1), князя Федора (ПС 91-5-1), князя Іоана (ПС 91-5-3), благовірного князя інока Михаїла (ПС 91-7-1: князя інока Мисаїла). Щоб побачити цю елементарність, треба просто пропускати всі імена, окрім князів. Чому укладач ВС підшив їх до Івана Трубецького – я не знаю, нічого окрім натхнення з неба (тобто чистої фантазії) придумати не можу.

Третій блок: князя Іоана Юрійовича і сина його князя Фому – запозичено зі 153-го розділу ПС, в заголовку якого названо Івана Юрійовича, а в позиції ПС 153-1-1 – його сина Фому.

25. Рід князя Івана Козловського (с. 23)

Назва розділу відповідає 28-у розділу ПС. Тут акуратно переписано всі 4 імені князів з ПС, з відкиданням княгинь.

В другому блоці маємо ще 6 князів, узятих переважно з 31-го розділу ПС: князя Федора (ПС 31-5-1), князя Данила (ПС 31-5-3), князя Андрія (31-7-1), князя Льва (?), князя Семена (ПС 31-7-2), князя Марка (ПС 31-7-3; слід знати, що в усьому ПС є тільки один князь Марк, і учепившись за нього, я знайшов інших). Ми бачимо, що із 6 імен цього блоку 5 перераховані в тій самій послідовності в 31-у розділі ПС, з додатком «стороннього» князя Льва. Знову продукт чистої фантазії, реальних князів Козловських від цього не побільшало.

Після Козловського в ПС іде розділ 29 – «Рід князя Льва Буйницького», котрого у ВС ми закономірно не бачимо, тому що він уже використаний вище, в 21-у розділі. Наступні записи князів у ПС знаходяться в 31-у розділі, і вони-то приєднані до Козловських.

26. Рід князя Михайла Дмитровича Вяземського (с. 23)

Назва розділу відповідає 36-у розділу ПС. Розділи ПС 32 – 35 укладач ВС проминув як такі, що не містить імен князів. Тут акуратно переписано всі 5 імен князів з ПС, з відкиданням княгинь і князівен.

Другий блок містить тільки одне ім’я князя Дмитра (ПС 37-1-1), котрим починається наступний розділ ПС.

27. Рід княгині Марії Семенової Трабської (ч. 23)

Назва розділу відповідає 38-у розділу ПС. Тут акуратно переписано всі 26 імен князів з ПС, з відкиданням княгинь, князівен і нетитулованих імен.

Другий блок містить 9 імен князів – всі, що є в 39-у розділі ПС (включаючи рідкісного князя Самсона).

Третій блок містить ім’я князя Юрія (ПС 41-2-1; тут записано князя Юрія Чернігівського – оце визначення опущене у ВС).

Четвертий блок містить імена князя Семена (ПС 42-2-1), князя Григорія (ПС 42-2-3), князя Филипа (ПС 42-2-5).

П’ятий блок містить імена князя Михайла (ПС 44-2-1), князя Іоана (ПС 44-2-3), князя Бориса (ПС 44-4-1), князя Василя (ПС 44-6-1).

Таким чином, рід княгині Трабської «збагатився» князівськими іменами з 4 наступних розділів ПС, причому імена князів переписані акуратно в тій самій послідовності, що й у ПС, усі інші імена пропущено.

28. Рід князя Сангушка Федоровича (с. 23 – 24)

Далі укладач ВС пропустив кілька розділів ПС, де немає імен князів, і переписав назву 55-го розділу ПС, а потім 16 імен князів, закінчуючи князем Семеном (ПС 55-74: князя Семена Федоровича Воротинського; оці додаткові визначення опущені у ВС, а потім ми дивуємось – чому то із синодиків не можна зрозуміти, хто там названий. Укладачів синодиків це не цікавило.)

Далі у ПС є ще один запис Сангушків (ПС 134), і з нього укладач ВС утворив другий блок, переписавши всі три імені князів і відкинувши всі інше, в тому числі князя Романа, приписаного на полі. Знову бачимо об’єднання в родин розділ ВС кількох розділів ПС, що стосуються одного роду.

29. Рід княгині Ульяни Юр’євої (с. 24)

Назва розділу відповідає 10-у розділу ПС, але зміст його узято з іншого, 56-го розділу ПС. При цьому переписано 11 імен князів (включаючи два імені, дописані в ПС на полі – ПС 56-21, 56-23). Додатково пожалувано у князі Василя (ПС 56-14 – без титула; втім, я уже був висловив припущення, що тут титул пропущено випадково).

30. Рід княгині Іванової Володимировича (с. 24)

Наступних князів маємо в ПС у розділі 58 «Рід княгині Іванової Володимировича княгині Василиси Бельської» (як бачимо, у ВС заголовок спрощено, відкинути історичні дані). Тут, проти прийнятого правила, на першому місці вписано княгиню Василису Бельську, далі переписано усі 6 імен князів з цього розділу, із звичним пропуском княгинь.

31. Рід князя Семена Олександровича Київського і сина його князя Василя Семеновича (с. 24)

Наступних князів у ПС маємо в розділі 62, назву якого у ВС переписано спрощено, опущено «і княгині його Марії» (не відступлено від правила пропускати княгинь). Далі переписано 18 імен князів, причому приписаного на полі князя Семена (ПС 62-14) у ВС вписано між Петром (ПС 62-16) та Стефаном (ПС 62-17). Останнє, 19-е ім’я – князя Василя – можливо, стосується згаданого у заголовку (ПС 62-0б).

Попередній розділ | Зміст | Наступний розділ

Сподобалась сторінка? Допоможіть розвитку нашого сайту!

© 1978 – 2019 М.І.Жарких

Передрук статей із сайту заохочується за умови
посилання (гіперпосилання) на мій сайт

Сайт живе на

Число завантажень : 53

Модифіковано : 29.01.2019

Якщо ви помітили помилку набору
на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою
та натисніть Ctrl+Enter.