Логотип персонального сайта М.Жарких
Лист на сайт
Версія для друку
Стрічка новин (RSS)
Пам’ятки / Свині не винні / Вінницька область

Свині не винні

Вінницька область

М.І.Жарких

Ні Василя Стуса, ані Павла Пестеля…

Короткі підсумки (в кінці сторінки)

Назва Зауваження Оцінка
Городище (мікрорайон Сабарів, Вінниця) скіфська культура
Садиба хірурга, анатома і педагога М.І. Пирогова (Вінниця) 2 пол. 19 ст. 2 пол. 19 ст. помилкова дата : потрібно 1866 – 1881 рр. –2
Склеп-могила хірурга, анатома і педагога М.І. Пирогова (Вінниця) + 0
Пам'ятник хірургу, анатому і педагогу М.І. Пирогову (Вінниця) + + помилковий ранг –3
Три пам’ятки з іменем Пирогова, та ще в одному місті – це явний перебір. Якщо проти будинку і могили не може бути заперечень, то скульптуру 1971 р. слід вважати пам’яткою місцевого значення.
Садиба письменника і громадського діяча М.М. Коцюбинського (Вінниця) середина – друга половина XIX століття середина – друга половина XIX століття невдала назва; помилкова дата –3
Більш відповідна назва – «Садиба 1820-х років, де народився і жив (1864 – 1897 рр.) письменник М.М.Коцюбинський». Звідси і дата пам’ятки.
Городище (с. Якушинці) скіфська культура 9 – 4 ст. до н.е. формальна дата –1
Городище I (смт Дашів) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Городище II (смт Дашів) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Городище (с. Жорнище) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Городище (с. Крикливець) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Городище (с. Уладівка) скіфська культура
Городище (с. Вила-Ярузькі) скіфська культура 9 – 4 ст. до н.е. формальна дата –1
Городище (с. Дерешова) скіфська культура 9 – 4 ст. до н.е. формальна дата –1
Городище (с. Попелюхи) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Городище (м. Немирів) скіфська культура 9 – 4 ст. до н.е. формальна дата –1
Городище (с. Джуринці) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Городище (с. Дубовець) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Могила композитора М.Д. Леонтовича (с. Марківка) 1921 р. 1921 р. 0
Могила композитора П.І. Ніщинського (с. Ворошилівка) 1896 р. 1896 р. 0
Могила соратника Богдана Хмельницького Данила Нечая (с. Черемошне) 1651 р. 1651 р. 0
Пам'ятник композитору М.Д. Леонтовичу (м. Тульчин) 1969 р. 1969 р. 0
Городище (с. Суворовське) Київська Русь 9 – 13 ст. формальна дата –1
Державний історико-культурний заповідник "Буша" +
Оце рідкісний випадок, коли замість викресленого заповідника включено до списку пам’ятки, заради яких він утворений.
Оборонна фортеця з підземними ходами (с.Буша) пам’ятка археології (5 – 17 ст.) помилкова дата; помилкова класифікація –4
1. Фортеця в Буші не може датуватись раніше як 17 ст.
2. Чому добре збережена башта – пам’ятка археології ? Це що, пропозиція зрівняти її з землею, щоб легше було охороняти (нічого на голову не впаде) ?
Скельний храм з рельєфними зображеннями (с. Буша) пам’ятка археології (5 – 17 ст.) помилкова дата –2
Рельєфне зображення св.Онуфрія – безперечно пізнє (16 ст. чи пізніше).
Городище (с. Лука-Мелешківська) 9 – 4 ст. до н.е. формальна дата –1
Северинівське городище (с. Межирів) 7 – 6 ст. до н.е. 0
Городище (с. Пархомівка) 9 – 13 ст. формальна дата –1
Могила мікробіолога і епідеміолога академіка АН УРСР Д.К. Заболотного (с. Заболотне) 1929 р. невдала назва –1
Коли Заболотний був академіком, ніякої АН УРСР не існувало, була Всеукраїнська академія наук (ВУАН). Тільки через 5 років після його смерті, в 1934 р., більшовикам вдалося знищити цю українську установу і створити нову академію – радянську й комуністичну.
Багатошарове городище (с. Григорівка) 9 – 4 ст. до н.е., 9 – 13 ст. формальна дата –1
Скельний монастир (с. Лядова) пам’ятка археології (9 – 13 ст.) помилкова дата; помилкова класифікація –4
1. Твердження, що Лядавський монастир засновано в 11 ст. Антонієм Печерським – це міф (кожен український монастир, що має печери, має й міф, що його заснував якщо не Антоній, то принаймні Феодосій Печерський). Але навіть міф не наважувався відносити заснування монастиря до 9 (дев’ятого !) століття.
2. Фактичні дані дозволяють вести історію монастиря з 18 ст., не раніше.
3. Чому цей діючий монастир слідом за Георгіївським Балаклавським і Успенським Бахчисарайським монастирями віднесли до пам’яток археології – не піддається раціональному поясненню. Мабуть, не одну тільки Росію «умом не понять», але й українських свиней також.

Короткі підсумки

1. Склад реєстру по Вінницькій області оновився досить істотно : в 2001 році було 23 пам’ятки, з них викреслено 3 пам’ятки і додано 9 нових; отже, в 2009 році стало 29 пам’яток. Відсоток оновлення списку = (3 + 9) / 23 = 52 %.

2. З цих 37 пам’яток лише 6 пам’яток оцінені найвищою можливою оцінкою – 0; решта 23 пам’ятки назбирали 34 штрафних бали, в середньому 1.17 штрафних балів на пам’ятку.

Штрафні бали виставлялись за такі недоліки :

невдала назва – 2 рази

помилкова назва – немає

помилкова прив’язка – немає

формальна дата – 15 разів

помилкова дата – 5 разів

помилкова класифікація – 2 рази

помилковий ранг – 1 раз

лже-пам’ятка – немає

3. Якоїсь спрямованості із виключення двох городищ я вивести не можу (хіба що землі цих городищ уже приватизовані, тут я не в курсі справи). Зрештою, ті городища, якими рясніє вінницький список, нітрохи не ліпші за виключені : всі вони невеликі й дуже слабо досліджені. Я думаю, що картина нашої археологічної минувшини нітрохи не змінилася б, якби ці городища віднести до пам’яток місцевого значення (це не стосується Немирівського городища – справді визначного).

4. Отже, з певною обережністю можна сказати, що реєстр по Вінницькій області поліпшився у порівнянні з 2001 роком.

3 грудня 2009 р.

Попередній розділ | Зміст | Наступний розділ

Сподобалась сторінка? Допоможіть розвитку нашого сайту!

© 1978 – 2018 М.І.Жарких

Передрук статей із сайту заохочується за умови
посилання (гіперпосилання) на мій сайт

Сайт живе на

Число завантажень : 3219

Модифіковано : 27.07.2017

Якщо ви помітили помилку набору
на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою
та натисніть Ctrl+Enter.